Az életem nélkülem
2006.11.01. 22:09
Csak egy film. Ez csak egy film.
Az Élet Nélkülem
Mi Vida Sin Mí 2003.
Dolgok, amik számítanakAz igazán jó filmek olyanok, hogy a megnézésük után napokig, hetekig, sőt még annál tovább is ébrentartják bennünk az élményt, és nem hagynak minket nyugodni, a szó totál pozitív értelmében.
Nem muszáj ezeknek művészfilmnek
lenniük, mert például a Gladiátor, vagy Az Utolsó Szamuráj is ugyanezt csinálta velünk, de
hogy ne menjünk nagyon messzire, Isabel Coixet spanyol rendezőnő alacsony költségvetésű
művészfilmje is éppen ilyen hatást gyakorolt ránk.
Már a film címe is olyan,
ami mellett nem lehet csak úgy továbbmenni. Tény, hogy abban a pillanatban, ahogy megláttuk
Sarah Polleyt az egyik filmfotón, és láttuk, mi a cím (egyenes fordításban: Az életem nélkülem),
máris tisztában voltunk vele, hogy ez egy különleges film lesz. És így is lett, Az Élet Nélkülem
egy csodás film, és hangsúlyosan nem pusztán azért, mert egy halálos beteg fiatal lány történetét
meséli el.
Mert tudjuk, hogy vannak olyan filmek, amik direkt a drámai történetükből akarnak sikert kovácsolni, a sorozatos emberi
tragédiák felvonultatásával egy "komoly" film imidzsét ölteni, sőt, ha már minden összejött, talán
még egy Oscart is megpályázni. (A végül Oscar-díjassá vált Szörnyek Keringőjét is ezzel vádoltuk
meg 2 éve, hogy aztán
másodszori megnézésre már teljesen másképp lássuk a filmet, és a filmbeli haláleseteket is. Ezúton
is bocsi.)
Az Élet Nélkülem nem ilyen. Egy teljesen "letisztult" történetet látunk, egy megrázó drámát,
ami olyan magától értetődően, természetesen és közvetlenül "kezeli" a főszereplő halálos
betegségét, hogy mi sem tehetünk mást, minthogy hasonlóan állunk hozzá.
Ann (Sarah Polley)
egy helyes fiatal lány, aki a 23 éve ellenére már 2 kislány édesanyja, és 17 éves korától felesége
egy szimpatikus srácnak (Don/Scott Speedman). Ők
négyen Ann mamájának a házának az udvarán élnek, egy lakókocsiban, a körülményekhez képest
meglehetősen boldogan. Ann egy egyetemen takarít esténként, és mivel Donnak csak néha adódnak
alkalmi munkái, ebből a kevés
pénzből tartják fenn az egész családot. Ezeket a háttér-információkat szinte észrevétlenül
szedegetjük össze a film elején, miközben a sokkal fontosabb történésekkel vagyunk elfoglalva,
vagyis nézzük a főhősnőnket, Ann-t, ahogy él, mozog, jön-megy, és ahogy sugárzik belőle a szépség.
Ann-t senki más nem tudta volna így eljátszani, mint ahogyan
régi kedvencünk, Sarah Polley tette. A most 25 éves kanadai színészlány már kiskorában nagyon jól
játszott, a Road to Avonlea (Váratlan Utazás) c. romantikus tv-sorozatban, Sara Stanleyként. Aztán
jött a kanadai művészfilmes Atom Egoyan filmje, az Eljövendő Szép Napok (The Sweet Hereafter),
'97-ben, amiben Polley főszereplő volt, és a játékával még drámaibbá tudta tenni az amúgy sem vidám
történetet. Ezután egy éles váltással jött a Go/Nyomás c. fiatal-drog-vígjáték, amiben Sarah egy
talpraesett bolti pénztárost lányt játszott, aki pompásan feltalálta magát az ál-drogüzletben is.
Polley mindegyikben filmjében remek volt, mindegyik műfajban otthonosan mozgott, bár az is igaz,
hogy mindig ott bujkált a játékában valami komolyság, vagy szomorúság, vagy ezek keveréke,
mindenesetre úgy tűnik, a drámai szerepek inkább a kedvére valók. (Itt most megpróbáljuk
elfelejteni a legutóbbi filmjét, a zombi-horror Holtak Hajnala c. borzalmat).
Ann szerepében Polley olyan elképesztően átgondolt,
visszafogott, és ettől még inkább megható alakítást nyújt, amit nem is várhatnánk el egy ilyen
fiatal színésznőtől, attól függetlenül, hogy már hány film áll mögötte. Látszik, hogy a színészlány
komolyan elolvasta egyrészt a film alapjául szolgáló regényt (Nancy Kincaid: Pretending The Bed is
a Raft), másrészt persze a forgatókönyvet, és az is érződik, hogy nem kis időt fordított arra, hogy
"belehelyezkedjen" egy olyan vele majdnem egykorú lány életébe, gondolataiba, aki egy nap megtudja,
hogy már csak 2-3 hét van hátra az életéből. Biztosan fantasztikus a könyv is, sajnos, nem volt
hozzá szerencsénk, de azért nem nagy baj, hogy kihagytuk, mert cserébe megkaptuk egy olyan
mozgóképes feldolgozását a könyvnek, ami nemcsak megrázó és drámai, hanem egy valódi művészi élmény
is.
És ehhez hozzátartozik az is, hogy
konkrét cselekmény nem sok van a filmben, vagyis inkább kisebb-nagyobb történéseket látunk,
de persze ezek a történések mind annak a tragédiának a "fényében" zajlanak, amit a film elején
megtudunk.
Ann gyógyíthatatlan beteg,
túl fiatalok a sejtjei ahhoz, hogy meggyógyíthassák a rákot a testében, vagyis borzasztóan hamar
meg fog halni. Annyi filmben láttunk már ilyet, vagyis gyógyíthatatlan betegséget, és annyiféleképp
hozták az orvosok a beteg tudtára a tragikus hírt, hogy ez furamód már-már egy filmes közhelynek
számít, de itt ez egészen másképp történik, mint ahogyan szokott. Az orvos nem mer Ann szemébe
nézni, ezért inkább mellette üldögél, és úgy beszél hozzá, a lány pedig cukorkaevéssel kezeli a
sokk-hatást, ami éri a doktor bejelentésével. Egy ilyen drámai jelenetnek nem muszáj még eredetinek
is lennie, nem kell, hogy feltétlenül másképp ábrázolja egy fiatal lány tragédiáját, mint más
filmek tették eddig (kb. az 5-szörös Oscar-díjas Becéző Szavak c. film vezette be ezt a
szálat), de ez a film mégis ezt teszi, egyszerűen és letisztultan "kezeli" Ann közelgő halálát.
Az egész filmnek ilyen visszafogottnak nevezhető a stílusa, ami Sarah Polley csodálatos
játékából ered, az ő komoly pillantásaiból, az ő korához képest túlérett gondolataiból. Ann tehát
megtudja, hogy meg fog halni, és első döntéseként úgy határoz, hogy ezt az információt senkivel sem
osztja meg. Összeír egy 10 pontos listát arról, hogy miket akar még megcsinálni az életében, és
azonnal neki is lát a tennivalóknak.
(1. Naponta többször elmondani a lányoknak,
mennyire szeretem őket.
2. Nem elmondani soha senkinek.
3. Találni a Donnak egy új feleséget.
4. Évenkénti szülinapi üzenetet rögzíteni mindkét lánynak, a 18-ik születésnapjukig.
5. Mindig kimondani, amit gondolok.
6. Annyit cigizni és inni, amennyit akarok.
7. Együtt aludni egy másik férfival, csak azért, hogy tudjam, milyen.
8. Valakit magamba bolondítani....)
Ezek után jobbnál jobb
jeleneteket látunk, amelyek többsége a visszafogott stílus ellenére is nagyon megható, megismerünk egy-két mellékszereplőt, és közben nincs más
dolgunk, mint átadnunk magunkat Ann történetének, átérezni az érzéseit, belegondolni az ő
gondolataiba, vagyis belehelyezkednünk a filmbe. És abból tudjuk, hogy egy igazán jó filmmel állunk
szemben, hogy ez rögtön sikerül.
Bár Ann ugyanúgy folytatja
az életét, mint azelőtt, a hétköznapi cselekvéseinek más hangsúlya lesz, arról nem is
beszélve, hogy váratlanul megismerkedik egy férfival (Lee/Marc Ruffalo), aki úgy tűnik, lehetővé
teszi majd a 7-ik és 8-ik pontok beteljesülését.
Nemcsak Sarah Polley, hanem mindenki remekül játszik a filmben, az általunk nagyon sokra
tartott Marc Ruffalo (Hirtelen 30, A Fegyverek Szava), vagy a még csak horrorfilm-főszereplőként
ismert Scott Speedman (Underworld), aki a
férj-Don-t játssza, tökéletesen. Látszik, hogy az egészen kicsi szerepekre is átgondoltan
választottak színészeket/színésznőket, így például a szomszéd Ann szerepére a spanyol Leonor Watling-ot (Beszélj Hozzá), a
barátnő Laurie szerepére a Pulp Fiction Honey Bunny-ját, Amanda Plummert, vagy a fodrásznő
szerepére a szintén Pulp Fictionből ismert (Bruce Willis francia csaja, aki folyton a
palacsintákról csacsogott) Maria de Medeirost.
Mindenki jó, de az is igaz,
hogy egy-két szerepet nem írtak meg eléggé jól, és ettől néhányszor megcsapott minket a dramaturgiai
"üresjárat" szele. Ilyen Ann mamájáé, akit nem ismerünk meg a film végéig, pedig jó volna, és ilyen
a fodrásznő karakter is, akit valami miatt kihangsúlyoz a történet, mégsem kerülünk kicsit sem
közel hozzá. Miattuk veszít egy kicsit a film az amúgy majdnem tökéletességéből.
Mindent egybevéve Az Élet
Nélkülem egy csodálatos és remekül elkészített film, ami nagy hatással lesz mindenkire, aki
megnézi. Ez biztos.
A film hivatalos oldala
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.