Nokérem!

2013.10.23. 13:27

Egy ilyen nap után, mi mást is mondhatnék, ugye.
Szóval, éjjel nem sokat, mondhatni semmit sem aludtam, mert izgatott voltam, mint egy első bálozó kisleány. Úgyhogy reggel, ennek megfelelően üdén készültem az útra a Jánosba, ¾ 9-kor mentem le és már ott állt az autó –pedig azt hittem, én fogok várni, mert 9-et beszéltünk meg-, fess lovag előzékenyen intézett mindent, s jót beszélgetve érkeztünk meg a célhoz. Ott, Ő gálánsan tovább is állt, én pedig mentem be az ambulanciára.
Ez volt 9:18-kor.
Tanár úr várója már tele volt akkor is, így én átverekedtem magam a kicsiny helyiségen a az adminisztrátornak átadtam beutalóm, melyet itt az OORI-ban, az osztályon kaptam –mellesleg kedves, ifjú doktornő azt írta a kórelőzményembe, hogy jobb oldalon cementes protézis beültetése 2003-ban, amivel nincs is baj, hacsak annyi nem, hogy cement nélküli az említett eszköz, amely eltérés  meglehetősen lényegi, bár annak fényében, hogy a zárójelentéseimet nem volt hajlandó átlapozni sem, ez már nüansznyi baki-, s vártam az eljövendőt.
Pár perc múlva be is hívtak a röntgenbe és már olyan hiper-szuper akrobata vagyok, hogy a bokáim összekötése nélkül lehetett sikeres felvételt készíteni, nagyon büszke is vagyok magamra!
Rákérdeztem a röntgenfelvételhez való hozzájutás lehetőségére is, de ott, miután kőkorszaki az eljárás, azt mondta az asszisztens, legfeljebb lefotózni tudják s úgy adhatják nekem, nem mint az OORI-ban, ahol meg is kaptam a cd-re írt képeket. (Még bogozom, mert nem találtam meg rajta mindet ami elvileg a listáján szerepel.)
Azután ücsörögtem a nagy váróban –mert a kicsiben csak számomra –illetve két csípőprotézishez- alkalmatlan székek vannak, s ültem egy tolóágyon a fal mellett. Nem túl sok időment el a semmittevéssel és már hallottam is Tanár úr jellegzetesen mély hangját:
- Takácsné! -hehe… én meg szaladtam.
Éppen a csípőröntgenem volt fenn a monitoron, úgyhogy áttanulmányozhattam én is azt. Nos, egyelőre nem tudom levenni –sőt, momentán még meg sem találtam- azt a képet a cd-mről, melyen a csípőm látszik, pedig beszédes, mert az finoman fogalmazva is érdekes látvány. A 10 éve összelegózott jobb oldalam most is úgy néz ki, mint egy kupac, egymásra hajigált kvázi_dobókocka, maguk közé ékelve valami éles körvonalú „idegen test”-et –ez a csípőprotézis-, s most már a másik oldalon is ott van annak a párja, mely ráadásul nem egyívású az előzővel, tehát a technológiai evolúció frissebb darabja, s rendszerében egy séma, de külsejében nem is hasonlít a másikra, tehát ahelyett, hogy legalább csípőben szimmetrizálódtam volna, most még kacifántosabb lettem. És ez még mindig nem elég, mert eleve ferde a csípőm és a két oldala közt van vagy 6 cm eltérés a gerinchez mért normális állapothoz képest.
Remek.
Mondta Tanár úr:
- Márta, menjen be a vizsgálóba, feküdjön fel az asztalra és jövök én is.
Én meg nem mentem, mert kézenfekvő volt, hogy ott, a felvétel előtt kérdezzek rá a platformtalp okára.
- Miért alakult ez így most?
- Magán annyi mindenből adódik össze a kép, hogy itt egy kicsi, ott egy kicsi s máris így alakul, ha valami a normális állapotba kerül. Mert, nézze –s itt rámutatott a bal, frissen protetizált oldalamra-, ez a protézis van tökéletesen a helyén. Fájdalom milyen?
- Nincs fájdalmam, illetve néha a nyúlás visszaköszön meg néha a már szokásos ilyen-olyan, de a csípőm ebben elhanyagolható.
- Akkor rendben.
- Azt azért nem mondanám, mert ugyan nem fáj, és ez óriási előrelépés, de ez a 4 cm engem 10 évvel vetett vissza.
- Elhiszem, de ez még alakulhat, megnézzük!

Bementünk a vizsgálóba, felfeküdtem az asztalra, nézett mozgásokat (pl a csípőflexióm jobboldalon 80, ám baloldalon 95*!!! frász is jött rám, mert 90 a bűvös határ, de ezt mégiscsak Tanár úr tekerte/mérte, ahogy a ki-berotációt is, aminél a be- a tiltott mozgás, ám itt is az Ő kezében biztonságban éreztem magam), majd le kellett vennem a cipőmet és nézte a végtaghossz különbséget. Innen mérte, onnan mérte s közölte, nincs olyan pont a jobboldalon nőtt lábamon, ami megfelelne viszonyítási alapnak, így csak szemrevételezés útján –egyenesen fekszem- lehet mérni.
A végeredmény szerinte 3 cm. A cipőm 4 cm-es magasítással készült és tök egyenesen állok, járok benne, na, majd Edittel otthon kiderítjük (jut eszembe, fel is hívtam, hogy pénteken mikor mehetek be hozzá, hogy a cd-mről segítsen levarázsolni a felvételeket…). S hozzátette, még ez is csökkenhet az első félévben.
Maj’ möglássuk, kérem.
Mivel tökéletesen beépült a protézis, így terhelhető akár teljes testsúllyal is, úgyhogy azóta egy mankóval járok. Egyelőre a jobb kezemben van az, mert még kicsit segítem a friss oldalamat, de már ez is óriási előrelépés, hogy nem mindkét kezem foglalt.
Visszafelére megrendelte az asszisztens nekem a mentőt és kiültem ismét a tolóágyra a váróban, ahol unalmamban elolvastam Tanár úr állapot-leírását, majd belenéztem a mentős-utalványba is. Lám, mit nem látok!? Ülő szállítás van beikszelve. Hmmm… irány az iroda. Kérdésemre a válasz:
- De hát maga tud ülni! Miért kellene fekve szállítani?
- Ülni tudok sőt menni is, de a mentős szék nem alkalmas  csípőprotézissel élő szállítására, pláne nem két protézissel. Ja, és a térdem csak 90*-ban hajlik, a bokám meg egyáltalán nem, tehát a lábtartóra fel sem tudom tenni a lábam.
- Ja, és nekem honnan kéne tudnom, hogy magának protézise van?

Most erre mit mondjak?
Most komolyan! De tényleg….. inkább röhögök.
Átírta, beszélt az OMSZ-szel, én kiültem, ekkor volt 11:02 (ráírta az utalványra).

Ücsörögtem és érdekes emberekkel ismerkedtem össze. Volt egy csípőprotézises, aki elpanaszolta nekem, hogy elvették minden juttatását, mert a kormány szerint aki protézissel él, az gyógyult, s ő levonta ebből a megfelelő következtetést, nem szavaz többet. Mert most a fideszre szavazott, de ezután senkire sem fog.
Mondtam neki, hogy jól teszi, igaza is van, én se szavazok többet a fideszre. ((((:))))
És magamban sírva, fetrengve röhögtem, kifelé remélem a hangsúlyom volt megfelelő, abban meg biztos vagyok, hogy nem értette drága narancssárga a lényeget.
Aztán megkértem egy fiatal leányt, hogy vigyázzon a pakkomra, s ha mentőst lát aki az én nevem kiáltja –beavattam e részletbe- el ne engedje, mert el kell mennem ellenőrizni a mosdó akadálymentességét –ami aztán meg is történt, s hagy némi kívánnivalót maga után, de ez egy másik történet-, majd megint később egy ifjú párt, hogy hozzanak nekem kávét az automatából, mert én egyedül ezt nem tudom elintézni –meg is tették, két ilyen pár is volt, mert az időbe belefért,s meg akartam hívni őket egy-egy kávéra a fuvarért cserébe, de egyik sem fogadta el.
És ott ült előttem egy kerekesszékben egy néni, akinek először csak a hátát láttam, majd mikor megfordították, megláttam a szemét és az a szempár annyira jellegzetes, hogy likas memóriám helyén is utat talált magának. Lujza néni, a mostani műtétemnél ott, a Jánosban az 1. szobában volt az ágyszomszédom. Édes néni, és édes, kedves, igazi remek családja van, és most annyira jó volt látni, hogy amikor én eljöttem, akkor ő még csak egyik kezével kapaszkodni tudott, mert a válla és a két csípője törései miatt abszolút magatehetetlenként élt, most pedig kvázi felöltözve ült egy kerekesszékben és világító, tiszta kék szeme nem a kínról, kétségbeesésről hanem a nyíltságról, érdeklődésről árulkodott. Olyan jót beszélgettünk. Ő is szállításra várt, mert még a János rehabon volt, csak kontrollra kellett mennie neki is Tanár úrhoz. Cirka egy órával hamarabb vitték el Lujza nénit, mint engem.
Már sehogy sem volt jó, a tolóágyon nem lehet hátradőlni, lógott a lábam és egyáltalán… úgyhogy egy idő után már csak hárman ültünk ott, és megláttam egy ott felejtett –a neurológiához tartozó, mert rá volt festve a hátára- kerekesszéket, melybe átültem. A lábam ugyan nem tudtam a lábtartóra feltenni, mert az a fent említett szögi akadályokba ütközött, de legalább hátradőlhettem, vagyis klasszisokkal kényelmesebben vártam a szállítást.
Persze rádiót hallgattam, elintéztem néhány telefont, majd 16:38-kor megérkeztek értem.
Láttam, ahogy megállt a kocsi a bejáratnál, ki is szedték belőle a tolóágyat, s jöttek be. Megáll a sofőr, egy kifejezetten retro külsejű férfi, s elbődült az ajtóban, a nevemet hangsúlyozva, majd mikor jeleztem a székből, hogy én vagyok, azonnal oda is fordult a kollégához:
- Vidd vissza az ágyat, ülve visszük!

Némmámondom!!

- NEM:
Retrokollégának szava szakadt:
- De hát itt is ül!
- Ja, az igaz, ám a mentős szék alacsony és két csípőprotézissel, nem hajló bokával és korlátozott térddel az nem használható.
- Ragaszkodik a fekve szállításhoz?
- Igen. De mivel az is van kiírva, így az, hogy én mit szeretnék, nem sokat számít, igaz?
- Öcsi, hozd az ágyat!
Ezt sikeresen letárgyaltuk, felfeküdtem az ágyra, beszíjaztak és már mentünk is. Éppen, mikor megálltunk itt az intézet előtt, hallottam, hogy 16:55 van, úgyhogy összesen mondhatni jó sokat –egy műszakot- lenyomtam a kontroll kapcsán.
Kopogott a szemem az éhségtől, mert ugyan arra számítva, hogy nem lesz ez egy gyorsasági futam, vittem magammal egy müzli szeletet, amit idejekorán meg is ettem, utána meg egyre éhesebb lettem. De szobatársaim okos és szerető emberek lévén elrakták nekem az ebédemet, s mire beértem a szobába és kikecmeregtem a szállító ágyból már a melegítést is elintézték, így terített asztal várt.
Annyira de annyira élvezettel ettem meg a zöldbabfőzelékem bundáskenyér feltéttel, mintha ez egy olyan gasztronómiai unikum lenne… amilyen valóban is. Höhö…

Szóval, túl vagyok ezen is. Következő jelenésem a Jánosban január 22., addig torna, miegymás és talán idővel cipőtalp faragás is.  

A bejegyzés trackback címe:

https://talema.blog.hu/api/trackback/id/tr928242944

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

14742 2013.10.24. 07:30:21

Mindig csodálattal olvasom a helyzetjelentéseidet. Na, nem a helyzet tölt el csodálattal, hanem az a fanyar humor, ahogyan előadod.:) További, gyors regenerálódást!!!

265594 2013.10.24. 13:10:36

Köszönöm. :) Humor nélkül rokiként én nem tudok működni. Ma hazajöttem, így a két hónap kórház után vissza kell rázódnom az itthoni létbe. :)
süti beállítások módosítása