RehabCritical Mass

2014.10.20. 14:18

Az első volt tegnap, melyen sokan voltunk. 

És nem túlzok, engem meglepett, hogy ennyien összejöttünk és nagyon örültem -és azóta is örülök- ennek.

Kicsit macerás volt a szervezés, mármint a saját szervezésem, de milyen lenne, ha rólam van szó, ugye. Megkérdeztem idejekorán a szervezőket, hogy érdemes-e mankókkal mennem, előreláthatólag bírom-e majd a távot, s közölték, ki van csukva, ha tudom, oldjam meg a szállítást. Ennek megfelelően mentem tovább.
Kezdetben próbáltam elintézni a mocim felfuvarozását -hiszen vidéki vónék, vagy mi, a moped meg nem hajlandó városon kívül közlekedni, arról nem beszélve, hogy ha engedélye is lenne rá, beletelne vagy három napba, mire felérnék vele székes fővárosunkba-, de ez kudarcba fulladt -lévén az esemény vasárnap volt, az alapítvány támogató szolgálata ilyenkor nem dolgozik, a sofőr pedig, aki személy szerint is nagyon sokat segít nekem, nem ért rá-,így kutakodtam tovább. Sokáig úgy tűnt, lejön busszal a segítségem, felpakolja a székem, meg engem és megyünk busszal, a Volán segedelmével. (A MÁV ugye szóba sem jöhet... hisz az egy másik történet...)
Tehát így készültem, aztán aznap kiderült, mégiscsak kocsival tudnak jönni értem, így kényelmesen utaztunk mindketten: a kerekesszékem meg én. (A mocit személyautóba bevarázsolni lehetetlen, súlya s terjedelme miatt is.)
A keletihez mentünk, hisz a 4-es metró akadálymentes, és odáig nem kell nagy dugókra számítani. A kiírás szerint láthatósági mellényes szervező/segítők irányítják útba ott az érkezőket. No, vagy álcázták magukat, vagy látóterünk eleve lezáródik a láthatósági mellény észlelésekor, de egyet sem találtunk, ellenben egy működésképtelen liftet a metróhoz meg igen.



Nem volt kiírva, hogy hol lehet még akadálymentesen lejutni, így a lépcső felé vettük az irányt, de szerencsére egy jótét lélek -egy hölgy- megállított minket s mutatta a másik liftet ellenkező irányban. Tehát itt nem kellett lépcsőzni a kerekesszékkel a mankókkal és velem.
Nincs megoldva az akadálymentes átjutás sem a metrók között, tehát vagy maradsz a négyes metró vonalán, vagy oldd meg! Mi megoldottuk, Ani le- illetve feltaszigálta a széket és az egyik mankómat a mozgólépcsőkön én meg mentem utána. (Sokszor leírtam már, hogy mi a macera a mozgólépcsőn a két mankóval... )
Mikor kijöttünk a metróból a Kossuth téren, éppen megszólalt a telefonom, már benn ültem a székemben, Ani tolt, felvettem a telefont és közben haladtunk. Illetve volna, mert az állomás bejárata lépcsőkön közelíthető meg, egyik oldalon egy, másikon két lépcsőn, amiket ugye megugorni kerekesszékkel elég nehézkes. Hol egyik oldal felé, aztán vissza kerengtünk a székkel, hogy Aninak minél kevesebbet kelljen emelnie, s találtunk is egy viszonylag kis szintkülönbséget mutató szakaszt, ahol igyekezett letenni engem, a kerekesszékemmel. Nos, ültem a székben, kezemben a két mankóm, másik kezemben a telefonom, Ani küzd a székkel és a szegéllyel, meg velem, aki nem vagyok pehelysúlyú, ugye, éppen ott, ahol két, szép szál legény, egyenruhás ifjú áll és a szemembe nézve mosolyog. Kormányőrök, vagy rendőrök, vagy tudomisénmicsodák voltak... mert én annyira de annyira röhögtem, hogy könnybe lábadt a szemem, a telefon másik végén Luci persze nem értette mi a retek van velem, rosszul vagyok netán vagy mi, mert csak elcsukló hangom és érthetetlen megkezdett szófoszlányaim jutottak el hozzá, hiszen megint egy annyira abszurd helyzet részesei lehettünk, hogy azt elmesélni igazán lehetetlen. Mert tsókolom, két életerős ifjú, ha lát egy vékony, magas -de mindegy is e részlet- nőt -és ez is lényegtelen, hiszen férfi esetében is érthetetlen ez-, aki egy kerekesszékest próbál lejuttatni a szegélyről, s láthatóan segítséggel könnyebben boldogulna, mi a fába szorult féregért nem mozdul meg és ajánlja fel segítségét????? MIÉRT?????

De spongyát rá. Építsd a karriered kedves egyenruhás, ne is figyelj másra!

Kis séta után odaértünk az EMMI elé, és már távolról látszott a tömeg.

--És itt most még személyesebb érzésekről teszek jegyzetet, hiszen ahogy közeledtünk, bennem az ismerős hangulat éledt fel, az amelyik olyan ambivalens, hiszen úgy érzem, ilyenkor ott a helyem, mert része vagyok valaminek, ugyanakkor meg kicsit félek is, hogy sziget leszek, mert macerás lévén a kutya nem fog szóba állni velem s a végén, vagy mikor feladom, úgy kell majd eloldalognom és ez az az érzés, amit kényszerből sem szeret az ember, de ha kvázi önként megy a pofonért, akkor nemcsak egy hülyenyomorék, de még nettó hülye is, a szó legtisztább, nem eufemizált értelmében... S itt jön az amit lassan el kellene hinnem már -esküszöm, trenírozom magam innentől, mert a tegnap olyan elemi erővel hatott rám, mint a minapi szolis-rajtamütés... de ez egy párhuzamos univerzum nagyon személyes részlete-, tehát végre látszólag óriási, igazából az átlagnál kisebb mértékű önbizalmam e téren helyre kell hoznom, mert nagyon sokan, számomra úgy tűnik, rengetegen vannak, akik engem szeretnek. Mert akkor is, ahogy a tömeghez közeledtünk, egy-egy arcot láttam meg, és integettem és percek alatt tucatnyian, sőt, lettünk egy kupacban, akiket én szeretek és akik láthatóan viszont szeretnek engem. S tovább is, ahogy majd meneteltünk és a keréknél is, egyre jöttek, üdvözöltek, és én csak hálásan rebegtem örömömnek hangot adva amit csak ki bírtam nyögni. Hülye patetikus liba vagyok, igaz?
Ja, und!?--

Rövid beszédek után elindult a menet az Erzsébet térre, az óriáskerékhez, ahol a színpadon ismét az eseményhez kapcsolódó beszédek és koncertek voltak soron.

A tömegben megláttam egy -az említett sokak mellett- számomra ismerős arcot és Ani -mint később kiderült, azt hitte valóban ismerjük egymást- odanavigált mellé. Én pedig kapva kaptam az alkalmon és bemutatkoztam -illedelmesen, ahogy kell-, majd látva nem elutasító, sőt, barátságos hozzáállását, beszélgetni kezdtem vele, Szekeres Pállal. (Jelenleg miniszteri biztos, korábban államtitkár, főként olimpikon és paralimpikon, talán leginkább kitartó sérült sportoló, sportvezető.)
Persze rögtön az eseményhez kapcsolódó, a minap közzétett videóriportról kezdett beszélni, amit előbb én nem is nagyon értettem, mert én nem elsősorban erről kérdeztem volna, de ha már, ugye... Hiszen jogos, íme:



Mert, ugye az örvendetes, hogy az embertelen pénzből felhúzott, vezíri gumicica stadionba elmehet a hülyenyomorék szurkolni éppen akárkitől kikapó kedvenc focicsapatának, hiszen az akadálymentes, vagy a Parlamentbe is akár három helyen gond nélkül bejuthat, nekem mégis beugrik az adekvát kérdés: "Osztán odáig mégis hogyan juthat el az említett akár kerekesszékes, akár mankós, akár vak vagy siket a nem akadálymentesített épített környezetben?"
(A válasz erre elhangzik a riportban is... a munka folyik.... igen.... .....   .....   )
Elmondta Pál -aki tényleg végtelenül barátságos volt és tökéletesen közvetlen-, hogy a megjelent riport csak részlet, oly annyira, hogy egy 50 perces beszélgetésből vágták ki ezeket, az így önmagukban valóban visszatetsző mondatokat. S azt is, hogy az Ő területe a sport, ahol valóban sikereket ért el, amiket ezúton köszönök is. Viszont: "Az emberi erőforrások minisztere a központi államigazgatási szervekről, valamint a  Kormány tagjai és az  államtitkárok jogállásáról szóló 2010.  évi XLIII.  törvény (a továbbiakban: Ksztv.) 38.  § (2)  bekezdés b)  pontja alapján a fogyatékos emberek társadalmi integrációjával kapcsolatos feladatok ellátására 2014. augusztus 1-jétől Szekeres Pált miniszteri biztossá nevezte ki négy hónap időtartamra.", s így már nem elégedhet meg az e téren elért sikerekkel, hanem bizony -mivel berken belül van- az akadálymentesítést sem lehet semmibe vennie. Azért nem, mert az az első lépés a fogyatékossággal élők integrációjához, hiszen ha nem jutok el a potenciális munkahelyig, ahol van egy munka melyet el tudok végezni, akkor ugye kútba esett az egész. Ezt talán nem oly nehéz megérteni.
Ám, ennek útját állja az, hogy -most is, a beszélgetés alatt kiderült- alaphelyzetben a_sérültet úgy képzelik el, hogy A pont és B pont között az autójával közlekedik -mely szintén egy idevágó, mégis más, hosszas hümmögéssel járó esélyautós történet-, s fel sem merül, hogy a_sérült netán tömegközlekedne. Pedig de, legalábbis szeretne, de az a minimum, hogy tervezést igényel minden út, ami kivétel nélkül kerülőkkel oldható csak meg és ez a jobb eset, mert sokszor van, hogy nem jut el a sérült a céljához, mert NINCS akadálymentes útvonal. 
Sok mindenről beszéltünk, és lesz ennek még folytatása is remélem, hiszen a politika a kapcsolatok játéka.





A színpadon közben mentek a beszédek, szólt a zene, pörögtek az események. egyszer csak mennem kellett ahová a király is gyalog jár... csak a roki megy székkel, ugye. Ezt a méltatlan részletet pedig csak azért osztom meg itt, mert nem hagyom szó nélkül az ugyan jól átgondoltan előre megrendelt és be is állított mozgássérült wc-konténereket, de azok kihelyezése meglehetősen emlékezetessé tette a látogatásom. Íme:



(Jelentem, megküzdöttem a gránit vs. sóder/gödör körülménnyel és célba értem valamint vissza is....)

Aztán ahelyett, hogy visszamentem volna -ahogy megígértem sietős távoztamban-, leragadtam egy padnál és a leszálló szürkületben még beszélgettünk egy röpkét szolistákkal, majd irány a Keleti, ahol fájó búcsút vettünk egymástól Ani meg én, s ezt tettük úgy, hogy én széktelenül, két mankóval jöttem haza, Ő pedig vitte magával azt, hogy ne kelljen egészen messze vidékre kísérnie. 
Gyakorlatilag éjszaka volt mire hazaértem, és kerek lélekkel, új energiákkal ébredve ma kezdtem a napot.

A Rehab Critical Mass-ről feltétlenül el kell még mondanom, hogy a Critical Mass apropóján felbuzdulva jött létre a kezdeményezés, hisz az sikeres, így remélhetőleg a sérültek integrációja is így, erre felhívva a figyelmet felfelé ívelhet majd. Hiszen a cél ez. 
Ha csatlakozol a kezdeményezéshez, itt írd alá, kérlek a petíciót: 
RehabCritical Mass Esélyegyenlőség, akadálymentesítés ELVÁRJUK!

Van még mit tenni. 



Egy cikk erről még.


A bejegyzés trackback címe:

https://talema.blog.hu/api/trackback/id/tr588243198

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

58395 2014.10.20. 15:02:34

Aláírtam...

301782 2014.10.20. 15:31:48

Hát igen...van még mit tenni, a legkevesebb, hogy aláírtam a kezdeményezést....

265594 2014.10.20. 15:40:43

Köszönöm szépen. :)

14479 2014.10.20. 21:51:42

Aki ebben a kormányban tisztséget vállal, nem lehet rendes/tisztességes ember! Kivétel a megtévesztett. Az meg tudatos stratégia, hogy népszerű embereket (élsportolókat) dobnak a "frontvonalba".

265594 2014.10.21. 09:22:03

Ez így van. Mármint a jelen kormányra vetített megjegyzés. És fenntartásokkal fogadom és kezelem a mostani tapasztalatot is, de az tény, hogy Szekeres Pál nem ebben a kormányban lett államtitkári szintű potentát és az is, hogy nagyon sarkítva csak és kizárólag egyetlen területen van behatása döntés-előkészítési kérdésekben. (Bár, hozzáteszem, augusztus 1 óta eltelt némi kicsiny idő és nem sokat látok fogyatékosügy terén tett dolgaiból, de gondolom, ez az én hibám.) Mellesleg ez a kormány épphogy tesz a külső megítélésre, kommunikációban tökéletes amit csinál, megvezetni milliókat képes és meg is tud tartani, de a lézerjani kósa és szijjártópubi félék esetében például magasról tesznek a_megítélésre.
süti beállítások módosítása