Emelet vs járdaszegély

2014.09.23. 19:50

Kiborultam. Na, nem nagyon, talán a mostani a kiborulásaim sorában ez, épphogy eléri a hármas szintet -a tízes skálán-, de akkor is. Egy virtumegjegyzés miatt.

Nagy különbség van. a korlátba kapaszkodva/korlátra támaszkodva s mankóval segítve megtett lépcsőmászás és a korlát nélküli járdaszegély használata között. 
Nem érted? Soha ne kerülj olyan helyzetbe, amiben nincs választásod, mert egyértelművé válik a különbség!

Ideteszem egy két évvel ezelőtt sorokba szedett szösszenetem, mely most a sírás környékezte keresgélés közben jött elő, s látnom kell, csak romlott azóta a helyzet:
Eredeti megjelenés '12.07.11.

" ÉLETPÁLYA

Ez csak egy elszabadult gondolatfolyam, nem több. Mélázásaim egyike, mert időm, mint a tenger, eszem mértéke pedig épp ezzel fordítottan arányos.

S csak egy példát, jelesül a magamét veszem alapul s ebből építek szélesebb igazságot. (Mely nem több, mint az én igazságom. De nem is kevesebb.)

Az ember megszületik, készül felelős emberré válni, majd a tinédzser kor veszélyes szakaszán át meg is küzd mindennel, ami azon időkben hatványozott emócióval éri őt, s épp e közben kell megtalálnia az utat, mely későbbi minden percét meghatározza. Hiszen, el kell döntenie, kinek kinek, hogy tűzoltó leszel, s katona, vadakat terelő juhász... vagy bármi más, mely elképzelhető, és arrafelé kell építkezni. Jó esetben ezt meg is teszi, kicsit nehezített esetben -egótól függően- netán később döbben rá, hogy az élet nem habostorta, s nem elég a lébec, kell a tudatos tervezés, ha csak egy kicsit is, de elengedhetetlen. Mondjuk iskola és hasonlatosságok...
Tehát évekig készül, építkezik, építi önmagát, tervezi az életét, megrajzolja a jövőt, mely az otthona lesz  kicsiny idő múlva, és akár apró lépésekkel, de nem szem elől tévesztve a célt, halad előre. 

Talán a legfontosabb, hogy készül. Előre néz, elvégzi az iskolákat, munkába áll, ideális esetben ebben a sorrendben, még ideálisabban fordított, de szintén jól megtervezett sorrendben halad előre.

Aztán lesznek gyerekei, lesz háza, lesz szép, kerek családja, lesz élete, lesz teljes kép...lesz kutyája, ha már rajzoljuk azt a képet, s a teljességhez nem árt ez a részlet sem, ugye... minderre készül, tervez, épít...
Ahogy teszi ezt a saját rajzán a tanár, az öntőmunkás, a bányász, a könyvtáros, a bolti eladó, a szalag mellett keccsölő... 

De az senkinek, soha, egyetlen tervben sem szerepel, még opcionális mellékjegyzetként sem, hogy mi van, ha jön egy busz... mi van, ha nem fog a fék... mi van, ha jön a vonat... mi van, ha jön egy betegség, mely megállíthatatlanul felemészti a .... és ez a lényeg, mert nem, nem annyira kegyes, hogy engem felemésztene, dehogy... "csak" felemészti a lehetőségeket... megsemmisíti az addig, kockáról kockára felépített életem... és ott hagy egy végletesen megváltozott testben, ismeretlen de tárgyszerűen ugyanabban a környezetben, melyet nem vagyok képes többé használni, hiszen én, én magam változtam meg, s az amihez készült az_életem, már nem is létezik.
Ahogy a két lábát vesztett öntőmunkás, ahogy a karját vesztett bolti eladó, ahogy az ülni képtelen gépész, aki az önhatalmúan kicserélt lapokkal tovább játszani képtelen.

Sokba kerülünk, tudom. Sokba kerül az akadálymentesítés, tudom. Nem fizetünk SZJA-t, tudom. (Csak a félszáznyi egyéb adót, ezt is tudom...) De mégsem fogok bocsánatot kérni, mert nem tettem meg azt a szívességet, hogy meghalok, s így megspórolok állambácsinak egy nekem nagy, de összességében egy tollvonásnyi összeget, sőt, felneveltem a gyerekeimet, kik árvák lettek, mikor én megözvegyültem, s próbálok továbbra is nem csendben, lehajtott fejjel menetelni a számomra e korban -két éve dúló korban- kijelölt helyre, ahol lassan, némán várnám a jelen hatalom szerint rám jogosan kirótt véget.

Jelen hatalom és a rokkantak viszonya...

/Senkit nem hagyunk az út szélén, mondá az úr.../

Nem, teszem amit tudok, mondom, amíg tudom, és hiszem, amíg hihetem, hogy az ember, ember marad.
Élek, s ebbe már más is belehalt.
Hogy még nagyobb közhellyel is éljek... az én életem és a Te életed közt az talán a legnagyobb különbség, hogy nekem a következő percet kell pontosan megterveznem, míg neked elég mondjuk a jövő év irányát, hiszen a lehetőségeid messzebb érnek, míg nekem mondjuk a zoknihúzóig. :)

Tehát rokkanttá válni nem egy tervezett, nem egy előre akár jellemszinten kódolt terv része, éppen ezért a kifejezés: "rokkant-társadalom" nekem mindig megüti a fülem. Annyira heterogén csoport a rokkantaké, amennyire maga a társadalom is. Hiszen ide, előre eltervezett életpálya nélkül, mindenféle társadalmi rétegből, a legszélesebb iskolázottsági előélettel kerülnek emberek, s éppen ezért semmi, de semmi, sem politika, sem vallás, sem iq, sem érdeklődési kör, nem azonos, csakis és kizárólag a fizikai állapot a közös vonás.
Csoda, hogy ugyanazt a kérdést ahányan vagyunk esetleg annyiféleképpen válaszoljuk meg? 

S félreértés ne essék, egy pillanatig sem sajnálom tőled az egész életed, hiszen -ha már közhely, ugye- mindenki akkora batyut kap az élettől, amivel elbír, tehát én erős vagyok, mint az atom..., csak azt mondom, az én virágos rét életem neked lehet, hogy egy kietlen sivatag. Mert a mércénk más, és ez nem indulatkeltés, hanem nézőpont beállítás kérdése.
Látogass meg, egészséges vagyok, csak nem vagyok egész, s ezen szavak lényegét ha megérted, közelebb lesznek azok a bizonyos párhuzamosaink....
"

Ha engem nem szeretsz, attól én sem jobb, sem rosszabb nem leszek. Sőt, te sem.
S továbbmegyek, tőlem, s tőled is, tökéletesen független az akadálymentesítés fontossága.

Akadálymentesen - mindenkinek élhetőbben!

A bejegyzés trackback címe:

https://talema.blog.hu/api/trackback/id/tr48243192

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

58395 2014.09.23. 20:36:42

Bármi lenne a válaszom, reakcióm, ha ez egy petíció lenne, gondolkodás nélkül aláírnám... Mivel nem az, hanem egy széles spektrumú állapot, helyzetismertetés, csak támogatni tudom az üzenetét... Óriásplakátokon akár... Kokó as. Kovács R Gyula...

265594 2014.09.23. 20:49:56

Köszönöm! Nagyon köszönöm!

325917 2014.09.23. 21:15:46

Meg kell mondanom, hogy a világ nem teremtődött nektek. (Nekünk se, ez a Teremtő saját szórakozása. ) Igazad van, ha azt panaszolod, hogy nem/sokat törődünk veletek. Egyenként mi sokszor olyan rendesek vagyunk, segítenénk a kerekes széket, de ugye tele a kezünk, a gyerek balra húz, jobbra van a sör és elöl a csajnak olyan jó a tűsarok felett, szóval segítenénk, de mikor? Na nem akarok ironizálni, nem vagyunk elég figyelmesek. Már ott kezdődik, mikor a lakáskiutalásnál a 3. emeleten kapsz lakást, ha egyáltalán kapsz. Meg kell, hogy mondjam neked, sehol nem tejfel. Sem az út, sem az utazást elősegítő eszközök, arról nem is beszélve, hogy a polcokról én is nehezem veszek le dolgokat. Nem vagyok elég okos, hogy mit lehetne tenni.

265594 2014.09.23. 21:45:14

Én is ironizálhatok, csak most nincs kedvem. :) Értem amit mondasz és nem is rajtad kérem számon ezt, vagy bárki máson, csak azt kérem, sőt, hogy a törvényeket, pl az eu-s ajánlásokat s az az alapján átvett s a törvénykezésünkbe épített pontokat tartsák be!

14050 2014.09.24. 09:24:04

Nem tudom eldönteni, a fogyatékkal élők jobb elfogadásához vajon hozzájárul, vagy azzal épp ellentétes hatást ér el, ha az ember a hatékonyságot tartja szem előtt. A 15 centi magas járdaszegélyek, és a még mindig csak lépcsőn megközelíthető közhivatal *természetesen* nem érdekli a politikust, hiszen csak párszázezer nyomiról van szó, akinek tutira nincs olyan autója, mint neki (tehát ennyit is ér). Igen ám, de ha az ember felhívja a t. politikus figyelmét arra, hogy babakocsival ugyanakkora problémát jelent így a megközelítés, hogy kerékpárral sem túl jó a nagy járdaszegély, hogy fájós lábbal sem kellemes a lépcsőmászás, az egyből újabb nagy adag választópolgárt jelent, akikért már érdemes megoldani. Különben pedig @talema megjegyzéséhez csatlakozva tényleg totálgáz, hogy mifelénk az állami hatóságok mindenkin betartatnak minden szabályt, csak épp a közintézmények kapnak kivételt és mentességet az összes költséges tennivaló alól. Mikori az esélyegyenlőségi törvény? Mikorra kellett volna akadálymentessé tenni minden közintézményt? Ezt a határidőt hányszor és hány évvel halasztották el? És a közintézmények mekkora része nem akadálymentes? És mekkora részük csak papíron az, a valóságban nem használható fogyatékkal?

265594 2014.09.24. 10:08:02

OkoskaTörp! Érted én meg ezt értékelem nagyon. A határidőket eddig vagy fél tucatszor tolták el, utoljára -az előző, de kvázi ugyanez a kormány- a konkrét dátumot ki is vette a rendeletből -mely a törvény végrehajtási rendeletében szerepel s ugye a megvalósítás ütemtervét hivatott rögzíteni- s helyettesítette az "igyekezni kell" kitétellel. Mely azt -is- magával hozza, hogy már nem lehet például hivatkozni sem a hátrányra -mondjuk a közlekedésben-, mert már nincs szankció, amihez kötni lehetne azt. Az utolsó kérdésed pedig azért is fontos, mert a rehabmérnökök sokszor csak aláíró szerepet töltenek be, hiszen az ő jóváhagyásuk nélkül mondjuk egy támogatott beruházásnál nem lehet elszámolni a támogatás összegét, hisz az az akadálymentesítéshez kötött. S így, gyakorta a látványelemként alkalmazott -s akár rosszul megépített- rámpa az egyetlen, ami létezik, de a projekt mehet, mint akadálymentesített épület.

188867 2014.09.24. 12:14:21

Talema! Nem vagyok mozgáskorlátozott (csak túlsúlyos,az pedig még nem az :) ), de egy térdprobléma óta eléggé "algériás" lettem az akadálymentesítés semmibevételére. Nekem a MÁV a kedvencem, nem is tudom hányszor nyomta föl az agyvizem az az abszolút belesz@rás amivel a nem 190 centi magas, aktív sportoló embertársainkat kezelik. Volt olyan állomás ahol az utazókat ketten "ugráltattuk" le a kocsiról olyan magasan volt az utolsó lépcsőfok a talajtól(volt rámpa is csak nem azon a vágányon). Amikor szóltunk, a válasz csak a megszokott pingvintánc volt. (a pingvintánc amikor egy helyben állsz, és a két karodat egyszerre emelgeted és vonogatod a vállad). Amikor most az új kocsikat (EU pénzből) tervezték, nem is értették, hogy miért probléma az, ha kerekesszékkel nem férnek el rajta, sőt az ajtón se lehet bemenni. Azt mondták, hogy ők nem is terveznek kerekesszékkel utazókat, azoknak külön kocsijuk lesz. És nem értették, hogy az EU miért mondja,hogy az így nem jó. Megjegyzem a nejem nem mozgáskorlátozott, nem túlsúlyos mégsem tudott felmászni a vonatkocsiba. Ő csak alacsony. Az se ember.

265594 2014.09.24. 13:23:48

A MÁV egy külön kategória. Bár talán ma, nem is az. Hiszen hozzáállásban tökéletes része a NER narancs árnyalatú közegének. :( Mely Európától s az európaiságtól -mely fogalmat nem is ismerik- olyan messze van, hogy az csak fényévekben mérhető. Vázlatban van az én legutóbbi vonatos kalandom, mely inkább röhej, bár engem a sírás rázott míg megéltem, de ha nem akarok hosszas bazmegelést írni a saját padomon, akkor megvárom, míg leülepedik bennem a dolog... hiszen a kaller szerint rossz vonatra szálltam... .... .... .... Megjegyzem, ez a poszt most konkrétan a cím miatt íródott, mert emeleten lakom,az elsőn, pontosabban tetőtérben, ahová a lakásomon belül lépcső visz fel, s mely mellett mindkét oldalon korlát van. Ami ugye a járdaszegély mellett nincs. S aki ebben nem tud különbséget tenni, vagy nem érzi ezt, azt én sajnálni tudom.
süti beállítások módosítása